Taneční GALA na Zbraslavi
Taneční gala 2023: malé i velké baletky zazářily na Zbraslavi
Nejprve osobní přiznání. Když jsem se dozvěděla, že i malé holčičky z baletní přípravky budou vystupovat na slavnostním tanečním gala, které shrnuje celoroční práci školy Jany Tomanové, měla jsem pochyby. Přišlo mi téměř nemožné dát řád jejich hemžení – vždyť připomíná spíš Brownův pohyb než vysoce disciplinovaný balet! A ještě víc jsem se bála, jestli je vůbec tréma pustí na jeviště. Nebudou paralyzované strachem před tolika lidmi? A jak si povedou ve srovnání se staršími studentkami baletu?
Odpovědi na všechny svoje trochu ustrašené otázky jsem dostala v neděli 6. června. Tradiční gala tentokrát hostilo kouzelné divadlo Jana Kašky na Zbraslavi. Promyšleně sestavené pásmo otevřela dvě hromadná vystoupení, ve kterých se představily všechny mírně pokročilé i pokročilé baletky ze školy. Následovala série sólových vystoupení, kdy už jednotlivé tanečnice musely spoléhat jen na sebe. Výkony všech dívek byly velmi soustředěné a půvabné. První část programu uzavřelo rozvernější číslo: škola Jany Tomanové se kromě baletu věnuje také modernímu tanci. A ukázalo, že pohybově nadané dívky zvládají balet i modernu, výstup „Ca déroule“ byl dokonalý – a také vtipný! Důkaz, že i beze slov, pouhým pohybem jde dělat humor.
Povedená choreografie i kostýmy
Umělecký dojem podporovaly také kostýmy: vílí tance z baletu Spící krasavice byly něžně snové, Zlatovláska nádherně princeznovská, na lidové skladby si větší i malé dívky oblékly nabírané blůzky a barevné sukně se zástěrkami. Právě lidová hudba odstartovala druhou polovinu tanečního gala. A jak jsem zmínila, to už se na scéně objevily i nejmladší žačky. Čtyřletým až šestiletým holčičkám veselé kostýmy slušely a rozverný byl také jejich výkon na motivy lidových písniček. Kombinace dětské rozpustilosti a snahy co nejlépe předvést, co se za uplynulý rok naučily, působila dojemně, a řekla bych, že jsem nebyla jediná, komu se zaleskly oči… Podruhé se malé dívky předvedly v jemných růžových kostýmech v rámci hudební koláži Preparatoir I. Choreografie měla za cíl ukázat základní baletní prvky pro nejmenší tanečnice, stejně tak jejich schopnost vzájemně spolupracovat a zkoordinovat se. Velký potlesk pro malé baletky i jejich učitelku!
Speciální hosté
Mezi oběma přípravkovými čísly vynikla vystoupení sólistky Marie Pavlyuk, která skvěle zatančila jak na Mozartovu Malou smrt, tak Habaneru z Bizetovy Carmen. Mladší dívky Karolina Rozkydalová a Barbora Straňáková zase okouzlily coby Vojáček a Panenka. Jejich dramatické střídaní mechanických (až robotických) a ladných pohybů nemělo chybu. Speciálním hostem kulturního odpoledne bylo trio houslistů, Vojtěch Mahelka, Christopher Porteous a Tadeáš Pietras. Show (nebojím se to slovo použít) uzavřela skupinová vystoupení – od přípravky po nejpokročilejší.
Společně a s radostí
Právě fakt, že začínající tanečnice můžou vystupovat s těmi pokročilejšími i velmi pokročilými, považuju za mimořádně důležitý. Pro samotné holčičky: už v útlém věku si vyzkouší, jaké to je vystupovat před publikem, přičemž před sebou mají příklad starších dívek. Ty jim navíc pomáhají při nástupech na pódium a vedou je na děkovačku. Škola Jany Tomanové totiž nabourává stereotypní představy, které spousta z nás o baletu má – atmosféra je zde velmi přátelská a solidární, což má na výsledek jedině pozitivní vliv. Jinými slovy, baletky tady nemusí trpět, a přesto podávají krásné výkony, pochopitelně úměrné věku. Srovnání malých a „velkých“ baletek má význam i pro rodiče, kteří jasně vidí, jakého pokroku se dá pilnou prací a zápalem pro taneční umění dosáhnout. Za sebe klidně přiznám, že když jsem viděla malé i velké baletky bok po boku s jejich učitelkami při závěrečné děkovačce, byl to pro mě silný okamžik.
Lucie Frydecká