Studium baletu, to jsou hodiny dřiny na špičkách

hodiny dřiny na špičkách

Terezka začala „baletit“ už ve školce, a tak jí maminka hledala nějakou taneční školu. „Když uvidí některý pedagog baculinku předškolního věku, řekne obyčejně matce, že tohle dítě nemá pro tanec figuru,“ vzpomíná na Terezčiny začátky Jana Tomanová. „Já beru všechny šikovné děti. V pěti, šesti letech přece nelze odepsat talent kvůli faldíčkům a Terezka talent byla. Když začal skutečný trénink, přebytečná deka ztratila, a jak vidíte, vyrostlo z ní krásné, štíhlé děvče.

Také Katka byla jako z hadích provázků a maminka jí ve čtyřech letech přihlásila nejdřív na gymnastiku, později na tanec. Jenže ve škole se učili pořád to samé. Katka se naštěstí dozvěděla, že soukromá taneční škola Jany Tomanové přijme nové žáky. „Bylo mi už 12, a když jsem viděla, co všechno u paní Tomanové umějí, zdálo se mi, že to nikdy nezvládnu,“ říká dnes Katka. „Tak jsem si vzala soukromé hodiny…“

Stačily 2 roky poctivého tréninku a Katka letos s Terezkou zamířila na mezinárodní zkoušky v klasickém tanci. Pořádá je rok co rok Baletní akademie monacké princezny Grace v Monte Carlu pro své žáky i pro studenty zahraničních škol. 1 – 5 Degré v Monte Carlu je založeno na francouzské baletní technice.

Baletní zkoušky na akademii monacké princezny Grace v Monte Carlu

I když se ještě nestalo, že by některý žák pražské pedagožky odjel s prázdnou (což se „přespolním“ občas stává), přesto se před odjezdem jak v dejvické taneční škole, tak v bytě u Tomanů, kam dívky chodí na soukromé hodiny, neustále ozývalo: „Terezko, ne tak vážně! Katko, ruka musí být vláčnější… Děvčata, neklopte oči, máte přece pěkná kukadla!“ Po zkoušce se dozvídám, že v baletu se nyní cení dlouhé, protažené paže a přirozená linie ramen.

Obavy učitelky byly ale zbytečné. Po vystoupení obě dívky slyšely od poroty „très bien“ (velmi dobře) za to, jak při prvním a druhém Degré zvládly tanec na špičkách, za adagio, arabesku, tedy to, co se u nás učí v druhém až třetím ročníku konzervatoře.

Italka Sára Kirchmayr, která u paní Tomanové začala studium baletu jako šestiletá (po návratu rodiny do Milána studuje nyní formou konzultací) dostala letos v Monaku druhou nejlepší známku „bien plus“.

Baletní technika se hodnotí sedmi stupni a „bien plus“ získali jen tři tanečníci ze sta.

Sára patří k nejvýraznějším talentům této soukromé školy. 1. Degré zvládla v devíti, druhé o rok později a na 3. Degré si musela počkat až jí bylo 13 let. To bylo předepsáno, protože teprve pak tanečník zvládne nejen složitější pohybové formy, třeba piruety, nebo velké točení, ale hlavně svými pohyby začíná vyjadřovat něco víc než techniku.

Začít studium baletu v Praze a získat certifikát z akademie, kterou vede známá tanečnice ruského původu Marika Bezobrazova, to se může stát jen žákům a žačkám Jany Tomanové, která jako naše jediná pedagožka získala před sedmi lety atestaci na francouzskou baletní techniku na akademii v Monte Carlu a každoročně do tohoto centra francouzského baletu jezdí na stáže. Pokud některý její žák získá všechna Degré a připojí k tomu výběrové studium zvané Excellence, bude mít otevřenou cestu na kteroukoliv světovou scénu, jak se to stalo Lukáši Timulakovi ze Slovenska, kterého zde objevil Jiří Kylián a Jean Christophe Maillot. Lukáš je nyní členem baletního souboru v Monte Carlu.

Roky strávené s hudbou a pohybem obohatí všechny žáky

Na otázku, která její žačka bude s největší pravděpodobností tančit Odettu, však dává paní Tomanová vyhýbavou odpověď. „Moje žačky jdou rychle dopředu, protože jsou inteligentní, hrají na klavír a mají pro hudbu cit. Na jeviště se však protančí jen asi 5 procent adeptek špičkového tance. Roky strávené s hudbou a pohybem je však obohatí všechny.“

A jaké plány má Katka? Nejdřív chce dokončit gymnázium a pak by ráda studovala tanec na AMU. Monte Carlo je daleko a bez sponzora je celé studium nedostupné.

Květa Procházková 2001

PS:
Plán Katky se splnil. Po maturitě na gymnáziu začala studovat tanec – obor Taneční věda na Akademii múzických umění AMU v Praze. Terezka se dala na sportovní kariéru. Sara Kirchmayr po úspěších v Monte Carlo začala studovat tanec na Akademii John Cranko ve Stuttgartu.

Jan Váňa, úspěšný student školy získal od M. Besobrasové za svůj výborný výkon stipendium v Monte Carlo na 21 dní. Posléze vystudoval pražskou konzervatoř a tančí jako sólista v evropských divadlech.

Jan Váňa
Jan Váňa
Sara Kirchmayr
Sara Kirchmayr

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Načítání...